check
המעבדה לביולוגיה התפתחותית וחקר הסרטן | הפקולטה לרפואת שיניים

המעבדה לביולוגיה התפתחותית וחקר הסרטן

פרופ' טל בורשטין-כהן

נושאי מחבורשטין-כהן טלקר:

אנו רוצים להבין כיצד הרקמות שלנו שומרות על תיפקוד תקין ומצב בריא (הומיאוזטאזיס) לאורך חיינו, ובהקשר זה חוקרים את תפקיד החלבון "פרוטאין ס" (Protein S)  ובקיצור PROS1. PROS1 ידוע בעיקר כנוגד קרישה בדם ולכן הוא חיוני לשמירה על נוזליות הדם. אנו חוקרים את תפקידיו של PROS1 מחוץ למערכת הקרישה - כחלבון סיגנלינג המעביר אותות דרך הקולטנים TYRO3, AXL, MERTK (הידועים כקולטני ה-  TAM ) הן בבריאות והן בחולי.

 

תפקידי PROS1 בהתפתחות העוברית ובבריאות האורגניזם הבוגר: כדי לחשוף כיצד PROS1 משפיע על מסלול ה- TAM בהומיאוסטאזיס וברגולציה של רקמות בריאות גילינו כי ל- PROS1 תפקידים עיקריים בהתפתחות מערכת העצבים ובהומיאוסטאזיס של תאי גזע במוח הבוגר. תאי המיקרוגליה (תאי החיסון של מערכת העצבים) משמשים למחקר על התפתחות  המוח ועל תיפקוד המוח בבוגר, וכן בתגובה למחלות ניווניות של המוח ולאחר טראומה וחבלות ראש.

תפקידו החיוני של PROS1 לשמירת בריאות רקמות בגוף נחקר גם בעין וברשתית, וביצירת כלי דם בעובר, ובשמירה על שלמותם ומניעת שבריריותם שתגרום לדימומים ואף למוות. מצאנו גם ש PROS1 במערכת החיסון חשוב לבקרה ודיכוי תגובה דלקתית במאקרופאגים.

בשיתוף עם פרופ' חובב, נחקר תפקיד החלבונים הללו בשמירה על הומיאוסטאזיס בחלל הפה ובתאים דנדריטיים  של מערכת החיסון.

תפקידי PROS1 במחלות: במעבדה גם חוקרים את תפקיד החלבונים הללו במחלות, ובמיוחד בהקשר הסרטני. נמצא כי קולטני ה- TAM  מתבטאים ביתר בסוגי סרטן  רבים. בטוי ביתר מקנה לתאי הסרטן תכונות אגרסיביות כגון חלוקה מהירה, יכולת נדידה ופולשנות, יכולת שרידות ואף עמידות לתרופות כימותרפיה. אנו חוקרים את תפקיד החלבון PROS1 בעיקר בסרטנים האלימים של חלל הפה ומלנומה. בנוסף, מעורבות מערכת הסיגנלינג של PROS1 ו- TAMs נחקרת בהקשר התגובה של מערכת החיסון לגידולים סרטניים ודלקות  – תחום הנקרא Cancer Immunology.

קישורים:

פרסומים

אתר המעבדה

talbu@ekmd.huji.ac.il