check
ד"ר לרפואת שיניים | הפקולטה לרפואת שיניים

ד"ר לרפואת שיניים

לימודי מדעי היסוד ברפואת שיניים

 

שלוש השנים הראשונות במסגרת הלימודים לתואר "דוקטור לרפואת שיניים" מוקדשות ללימודי מדעי היסוד ברפואת שיניים.

מטרות הלימודים:

• הקניית מושגי יסוד תיאורטיים, והתנסות מעשית במכשור רפואי ברפואת שיניים 
• הקניית הבנה בסיסית בתהליכים נורמאלייםובתהליכי מחלה בגוף האדם
• הקניית מושגי יסוד במחקר מדעי, בסיסי ורפואי.

סה"כ 180 נ"ז לתואר B.Med.Sc

מקצועות קליניים ברפואת שיניים

השנים רביעית, חמישית ושישית, במסגרת הלימודים לתואר "דוקטור לרפואת שיניים" (D.M.D ) מוקדשות למגוון מקצועות קליניים:

 

אורתודנטיה

המחלקה אמונה על קורסים לסטודנטים לרפואת שיניים בשנים הקליניות. בשנה רביעית המלמדים עקרונות יסוד בגדילה והתפתחות של מכלול הגולגולת והפנים, עם דגש על התפתחות המשנן והסגר. בשנים חמישית ושישית נלמדים עקרונות באורתודונטיה קלינית, כולל אבחנה ושיטות טיפול. ההוראה בשנים הקליניות כוללת הרצאות פרונטאליות וסמינרים קליניים.

 

אנדודנטיה

המחלקה לטיפולי שורש, עוסקת בנושאים הקשורים במבנה ובתפקוד רקמות מוך השן והרקמות הסב-חודיות הגובלות בשורשי השיניים. הטיפולים המבוצעים במחלקה, קשורים לתגובת הרקמות, בתוך מוך השן ובעצם סביב השורשים, ובאים לתת מענה לכל הקשור למניעה וטיפול בתהליכים הפתולוגיים שהתהוו כתוצאה מזיהומים או טראומה למשנן. להבטחת הצלחת הטיפול האנדודנטאלי, מתקיים מעקב קליני ורנטגני הבודק את קצב הריפוי שבעקבות הטיפול.

 

כירורגיה פה ולסתות 

המחלקה עוסקת בטיפול בילדים, במבוגרים ובחולים בסיכון גבוה במחלות הפנים, הלסתות, הפה והשיניים, באמצעים ניתוחיים. המחלקה מטפלת בגידולים שפירים וממאירים, בשיקום חולים לאחר חבלות בעצמות הפנים, הלסתות והשיניים. כמו כן, עוסקת המחלקה בטיפול בתהליכים זיהומיים שמקורם בחלל הפה ובלוטות הרוק, ועוסקת במחלות מפרקי הלסת. הטיפול בעיוותים/מומים בעצמות הפנים והלסתות וניתוחים אסטטיים, מהווים חלק מטיפול ניתוחי לשיקום פנים ולסתות. השתלות שיניים ובניית רכסים, מהווים חלק מטיפולים לשיקום הפה והלעיסה. הטיפולים מבוצעים תוך שימוש בהרדמה מקומית וסדציה במסגרת המרפאה, ובהרדמה כללית, במסגרת מחלקת האשפוז בבית החולים הדסה.

 

פריודונטיה

מקצוע הפריודונטיה עוסק בטיפול במחלות החניכיים סביב שיניים וסביב שתלים דנטאליים. בנוסף, עוסק המקצוע בעזרה לשיקום חוסר שיניים ע"י התקנת שתלים ובניית עצם חדשה עבור שתלים (במצבי חוסר עצם). הטיפול במחלות החניכיים מתמקד בעיקרו בטיפול אנטי זיהומי ואנטי-דלקתי, הכולל הדרכת המטופל לטיפול עצמי מניעתי, שימוש בשיטות לא-כירורגיות וכירורגיות, ושימוש בתרופות מתאימות- סיסטמיות ומקומיות. במצבים מסוימים, מתבצעים ניתוחים שמטרתם בנייה מחדש של מערכת האחיזה של השיניים לאחר שנפגעה (רגנרציה), וכן, ניתוחים פלסטיים בחניכיים, שמטרתם כיסוי שורשים חשופים ושיפור האסתטיקה של החיוך.

 

רפואת הפה,סדציה ודימות מקסילופציאלי

רפואת הפה הינה מומחיות ברפואת שיניים העוסקת בשמירה על בריאות הפה בחולים הסובלים מבעיות רפואיות שונות, כמו גם אבחון וטיפול בבעיות אוראליות ואורופציאליות, שהן תוצאה ישירה של מחלות סיסטמיות. המחלקה עוסקת באבחון ובטיפול במחלות חלל הפה: ריריות הפה, בלוטות הרוק וטיפול בכאב כרוני באזור הפנים והלסתות. כמו כן, מתמחה בטיפול ע"י שליטה בחרדה וכאב במטופלים רגישים (בטיפולי סדציה והרדמה כללית).

 

רפואת שינייים לילדים

הפעילות במחלקה מתמקדת באבחון, מניעה וטיפול במחלות אוראליות בתינוקות ופעוטות, ילדים ומתבגרים, ילדים בריאים וילדים עם הפרעות התפתחותיות ובסיכון רפואי גבוה. בנוסף, בעת הטיפול בילדים, מושם דגש רב על ההיבט ההתנהגותי וההתפתחותי של הילד, על מנת שניתן יהיה לבצע את הטיפול הדרוש תוך הפיכתו של הילד למתרפא טוב לעתיד, ללא חרדות ופחדים. לשם כך, לעיתים נעזרים במסגרת הטיפול הרגיל על הכסא, בתרופות הרגעה, ולעיתים, בלית ברירה, בהרדמה כללית.

 

רפואת שיניים קהילתית

המחלקה עוסקת בהעמקת הבנת ההיבטים החברתיים, נפשיים, קהילתיים, התנהגותיים, סביבתיים, תרבותיים וכלכליים של בריאות הפה והשיניים, מעבר להתייחסות הביולוגית והקלינית. כמו כן, עוסקת המחלקה בקידום בריאות הפה והשיניים באמצעות תוכניות קהילתיות. בנוסף, ההתמחות מכשירה לתפקידי תכנון, ארגון, הערכה וניהול במסגרות ציבוריות, אקדמיות, מסחריות ופרטיות.

 

שיקום הפה

שיקום הפה הוא תחום העוסק בטיפול, שחזור ובקרה של המחלות הכרוניות בחלל הפה: עששת, מחלות חניכיים ומחלות פונקציונאליות של מערכת הלעיסה, כגון: שחיקה והידוק שיניים. הפעילות במחלקה מתרכזת בשחזור שיניים (סתימות)ושחזור משנן חלקי או מלא, מבחינה פונקציונאלית ואסתטית, טיפול ולימוד של שחזורים פלסטיים ושחזורים יצוקים ממתכת ומחרסינה, באמצעות כתרים, גשרים, תותבות חלקיות, תותבות שלמות ושיקום על גבי שתלים. כמו כן, מתבצעים טיפולים להלבנת שיניים. השימור והשיקום של המשנן נעשה תוך שיפור משמעותי במראה החזותי של השיניים המטופלות, המוכר כיום בשם "רפואת שיניים אסתטית".

 

שיקום פנים ולסתות

המחלקה לשיקום פנים ולסתות עוסקת בטיפול בעיוותים וחוסר רקמות קשות ורכות, באזור ראש- צוואר, על רקע של מומים נרכשים או מולדים וכתוצאה מכריתת הנגעים. צוות המחלקה הינו חלק מצוות רפואי רב תחומי המטפל בחולים עם גידולים באמצעים כירורגיים או קרינתיים וכימותרפיים.