check
המחלקה לרפואת שיניים לילדים | הפקולטה לרפואת שיניים

המחלקה לרפואת שיניים לילדים

 

רפואת שיניים לילדיםהמחלקה לרפואת שיניים לילדים בביה"ח הדסה הינה מובילה בתחום בריאות השיניים לילדים ולפעוטות בכלל, ולילדים מיוחדים ובסיכון גבוה בפרט. 
 
במחלקה צוות גדול של רופאים מומחים ברפואת שיניים לילדים בעלי ידע רב וניסיון השוקדים, בצד הפעילות הקלינית הענפה, על מחקר המלווה בפיתוח ויישום שיטות טיפול חדשניות. את עבודת הרופאים מלווה צוות סיעודי מיומן, וכן מכשור טכנולוגי עדכני וחדיש. 
המחלקה לרפואת שיניים לילדים ממוקמת בסביבה התומכת של בית החולים הדסה עין כרם, כך שהעבודה נעשית תוך שיתוף פעולה רציף עם רופאים נוספים ומומחים . בכל תחומי הרפואה, ומבטיחה טיפול מקצועי וכוללני בילד.

 הן כמחלקה בבית החולים הדסה והן כמרפאת חוץ, נותנת המחלקה שירותים קליניים בתחום בריאות השיניים לאוכלוסיית הילדים על כל גווניה: מגיל הינקות עד גיל ההתבגרות; ילדים בריאים, חולים ומוגבלים.
השירותים הניתנים במחלקה מגוונים:
 
שירותי עזרה ראשונה, טיפול בטראומה והתייעצויות
טיפולי שיניים אלקטיביים לילדים ונוער – בשעות הרגילות וע"י רופאים במשמרת שנייה
פרויקט ה"בייבי קליניק" מהריון לילדות
טיפולים כוללניים, רב-תחומיים, לילדים עם צרכים מיוחדים ובסיכון רפואי גבוה
טיפולים תחת סדציה הכרתית, סדציה עמוקה
והרדמה כללית

 

המחלקה לרפואת שיניים לילדים – פדודונטיה

מנהל המחלקה: פרופ' דיאנה רם

קבלת קהל: ימים א' – ה' בשעות 08:00 – 16:00

מיון ועזרה ראשונה: (ללא הזמנת תור מראש) בימים א,ב,ד,ה 08:00 - 09:30  בימי ד 09:00-10:00

בתאום טלפוני: 02-6776168, 02-6777635

מיקום המרפאה: בקומת הכניסה לבית הספר לרפואת שיניים 

מזכירת המחלקה: גב' אירינה יורבורסקי    pedo@mail.huji.ac.il

התמחות

המקצוע "רפואת שיניים לילדים" הוא מומחיות תלוית גיל, אשר מאפשרת לספק בצורה יסודית טיפולי מניעה וטיפולים ראשוניים וכוללניים בחלל הפה של תינוקות, של ילדים ושל נוער.

ההתמחות מדגישה את עיצוב התנהגותם של הילדים בשעת הטיפול, וכן טיפול במתרפאים בעלי צרכים מיוחדים, הסובלים מהפרעות התפתחותיות, ובילדים בסיכון גבוה, אשר הטיפול בהם דורש ידע נוסף, יחס מיוחד, והתמודדות עם בעיות התנהגותיות בעזרת שימוש בתרופות הרגעה תוך ניטור מתמיד של המתרפא.

מטרת ההתמחות

ההתמחות ברפואת שיניים לילדים בפקולטה לרפואת שיניים בירושלים הנה בעלת מגמה אקדמית ואוריינטציה של טיפולים במסגרת בית חולים לילדים חולים ובסיכון רפואי גבוה.

מטרתה להכין את המתמחים להיות מומחים ברפואת שיניים לילדים. בסיומה של התכנית יהיה המומחה כשיר לאבחן מחלות אוראליות בילדים ובמתבגרים, בריאים, חולים ומוגבלים, להציג מגוון של אופציות טיפול, יכיר את היתרונות ואת החסרונות של כל אופציה ויבחר את תכנית הטיפול המתאימה ביותר, יבצעה ויקיים מעקב אחר המטופל ואחר הטיפול שניתן לו. בנוסף על כך, יוכל המומחה לספק למתרפא ולהוריו מידע המתייחס למניעת מחלות של חלל הפה ובעיות בסגר ולהתעדכן בכוחות עצמו בחידושים המתפרסמים מעת לעת. הלימוד מתבצע באמצעות הרצאות, סמינרים, הדגמות קליניות והדרכה קלינית בצמוד למתרפאים שמציגים בעיות בתחומים שונים, כגון תינוקות, פעוטות, ילדי בתי ספר בעלי משנן מעורב. כמו כן יוצגו ילדים צעירים בעלי חרדות, פחדים והפרעות התנהגותיות הזקוקים לניהוג התנהגותי המבוסס על ידע רב בתחום ולעתים גם לסיוע של חומרי הרגעה ו/או שימוש בניטרוס-אוקסיד, ילדים הזקוקים לטיפול שיניים בהרדמה כללית, מתרפאים שעברו חבלות ומתרפאים בעלי מגבלות פיזיות ומחלות סיסטמיות. משקל רב ניתן ללימוד עצמי מתוך חומר קריאה מכוון.

תכנית ההתמחות

ההתמחות ברפואת שיניים לילדים בפקולטה לרפואת שיניים בירושלים הנה בעלת מגמה אקדמית ואוריינטציה של טיפולים במסגרת בית חולים לילדים חולים ובסיכון רפואי גבוה.

א. שנתיים במחלקה לרפואת שיניים לילדים.
ב. שלושה חודשים במחלקת הרדמה כללית.
ג. שלושה חודשים במחלקה או במרפאה לילדים.
ד. שלושה חודשים באורתודונטיה.
ה. שלושה חודשים מקצוע בחירה.
ו. חצי שנה מדעי יסוד.
תכנית הלימודים מתפרסת על פני שלוש שנים וחצי ומותאמת אישית לכל מתמחה, כך שבפרק הזמן המוקצב יוכל למלא את כל דרישות ההתמחות. לוח זמנים מפורט כולל שעות מרפאה, מספר מינימלי של מתרפאים וסוגיהם והרצאות חובה וסמינרים, יימסרו למתמחה בתחילת התמחותו.

לאחר סיום הדרישות יוכל המתמחה לגשת לבחינת הממומחיות.

סילבוס של תוכנית ההתמחות

נושאי ההתמחות

השנה הראשונה מוקדשת ללימוד יסודות האבחון, טיפול במצבי חירום וטיפול בילדים בגיל הגן, גן חובה ובית הספר היסודי, שיבוצעו בהשגחת מדריכים. שלב זה יתקיים במרפאת המחלקה לרפואת שיניים לילדים (מרפאת המיון) בעין-כרם. במשך השנה הראשונה יעבור המתמחה את שלב הסבב במחלקה מוכרת להרדמה כללית. בשנה השנייה להתמחות יתחיל המתמחה לטפל בילדים מוגבלים וחריגים ובילדים צעירים מאוד באמצעות תרופות הרגעה. המתמחה יבצע טיפולי שיניים בילדים בהרדמה כללית וישולב במערך ההדרכה שנותנת המחלקה לסטודנטים ברפואת שיניים לילדים בשנתם החמישית. בשנה זו שוהה המתמחה במסגרת התמחותו במתכונת של רבע משרה ברוטציה במחלקה לאורתודונטיה. השנה השלישית להתמחות תכלול המשך רפואת שיניים לילדים, הדרכת סטודנטים בשנתם השישית, רוטציות בסבב כדלהלן, ושלב מדעי היסוד שיתקיים במעבדה או במחלקה מוכרת. סבב במחלקות - במסגרת ההתמחות על המתמחה לעבור סבב במחלקות שונות. הסבב במחלקות מסוימות יהיה במקביל לשהות במחלקה לרפואת שיניים לילדים וחלק אחר יהיה בנפרד. בשנה השנייה למשל ישהה המתמחה ברבע משרה ברוטציה במחלקה לאורתודונטיה, ואילו לאחר תום מחויבותו למחלקת האם, יעשה רוטציה במחלקת ילדים למשך שלושה חודשים ולאחר מכן ברוטציית בחירה למשך שלושה חודשים (אונקולוגיית ילדים, התפתחות הילד, ועוד).

תנאי קבלה

רשיון לעיסוק ברפואת שיניים בישראל, שליטה בשפה העברית, עמידה בתנאי מבחן מיון ראשוני שנערך במחלקה. ההרשמה נפתחת פעם בשנה בחודש פברואר ומתבצעת באתר הרישום של האוניברסיטה. 

תהליך הקבלה

מועד התחלת ההתמחות הוא 1 ביולי. 

על כל המועמדים לעבור בחינת מיון שכוללת:

1. ידע בסיסי ברפואת שיניים לילדים ברמה של רופא שיניים כללי.

2. הכנת סיכום של מאמר מקצועי באנגלית.

המועמדים אשר השיגו את הציונים הגבוהים ביותר יוזמנו לריאיון אישי אשר בו תיבדק התאמתם לתכנית ההתמחות. המראיינים הם רופאים בכירים במחלקה. מטרת הראיון להשלים מידע שלא נמצא בשאלון, להתרשם מן המועמד ומנחישותו להתמחות ברפואת שיניים לילדים. בתום סבב הראיונות נערך דיון. צוות המראיינים רשאי להתייעץ גם עם אנשים אחרים, שלהם היכרות רלוונטית עם המועמדים, כדי לקבל חוות דעת נוספות על המועמד. כל אחד מחברי צוות המראיינים בוחר את המועמדים הנראים בעיניו כמתאימים ביותר באופן עצמאי וחשאי. המועמדים שיתקבלו הם אלה שרוב המראיינים מצא אותם כמתאימים ביותר לתכנית.

להרשמה לשנת תשפ"ד לחצו כאן